Helsingin kaupunginkirjasto
Suuren tietosisällön tarjoaminen löydettävämmin ja helpommin
Kysy mitä vain on Helsingin kaupunginkirjaston ylläpitämä maksuton verkkotietopalvelu
Helsingin kaupungilla oli vuonna 2022 tarjolla kirjastopalveluita 37 kirjastossa, kahdessa kirjastoautossa ja koti- ja palvelukirjastossa.
Kysy mitä vain on Helsingin kaupunginkirjaston maksuton verkkopalvelu, jossa voi kysyä kirjaston työntekijöiltä sekä palvelun käyttäjiltä kysymyksiä aiheesta kuin aiheesta. Kysymyksiin vastaavat Helsingin kaupunginkirjaston kirjastovirkailijat ja kirjastonhoitajat sekä palveluun rekisteröityneet käyttäjät.
Kirjastolla oli käytössään vuonna 2001 avattu palvelu iGS (information Gas Station) joka haluttiin modernisoida. Suunnittelimme ja toteutimme uudistuneen Kysy mitä vain-palvelun vuonna 2013 yhteistyössä Kirjaston henkilökunnan kanssa noudattaen Kirjaston ilmeen virallista ohjeistusta. Vuonna 2017 palveluun tehtiin laaja päivitys, jossa ulkoasu päivitettiin vastaamaan kirjaston tällä välin uudistunutta ilmettä ja samalla tehtiin käyttäjäpalautteen perusteella toivottuja parannuksia.
Järjestelmäuudistuksen keskiössä käytettävyys, hakukonelöydettävyys ja suorituskyky
Alkuperäisenä haasteena palvelun toteutuksessa oli saada järjestelmä toimimaan laajan sisältönsä kannalta hakukonelöydettävästi, käyttäjäystävällisesti, suorituskykyisesti ja hallittavasti. Järjestelmän suuri ja mielenkiintoinen tietomäärä oli ideaali kohde hakukonelöydettävälle ratkaisulle, jossa saatiin näkyvimpiä parannuksia aikaisempaan järjestelmään.
Käyttöliittymäsuunnittelu toteuttiin monivaiheisesti hyödyntäen käyttöliittymätestausta monien eri käyttäjäryhmien toimesta. Yksi toteutettavista osa-alueista oli hosting-järjestelmän suunnittelu ja pystytys jonka kirjasto otti omaan hallintaansa toimituksen jälkeen. Tämä mahdollisti suorituskykyisen lähestymistavan kun kapasiteettia voitiin varata omille tietokanta-, hakuindeksi-, välimuisti- ja sovelluspalvelimille. Kysymys-vastaus-sisältöä järjestelmässä on lähes satatuhatta ja sitä tulee päivittäin lisää. Sitä hallitsee sadat eri kirjastokäyttäjät ja sitä tuottaa tuhannet käyttäjät. Tämän informaatiomäärän hallintaan tarvittiin erikoistuneita hallintatyökaluja, joita kehitimme monessa eri vaiheessa. IGS:n monipuolinen sisältö piti tuoda entisestä järjestelmästä uuteen muotoon haastavassa migraatiossa, jossa haasteita asetti käännösten ja metatietojen runsaus ja monimuotoisuus.
Tavoitteet ylitettiin kirkkaasti
Järjestelmäuudistuksessa tavoiteltiin ennen kaikkea parempaa löydettävyyttä, kustannussäästöjä ja käytettävyyttä. Tavoitteena oli alunperin tuplata kävijälukemat. Siinä onnistuttiin reippaasti, jopa ajoittain nelinkertaistaen alkuperäiset kävijälukemat. Uusi järjestelmä tuotti myös merkittäviä kustannussäästöjä, koska kirjasto otti järjestelmän omaan ylläpitoon ja jatkokehitykseen.
Käytettävyysparannusten avulla käyttäjät pystyivät aiempaa paremmin löytämään mielekästä sisältöä ja kirjaston työntekijät pystyivät paremmin hallinnoimaan sisältöä. Toisessa uudistussyklissä yksi tavoitteista oli aktivoida käyttäjiä vastaamaan enemmän helpottamalla vastausprosessia ja palkitsemalla käyttäjiä virtuaalisilla palkinnoilla.
Projektin osa-alueet
- →Konseptisuunnittelu
- →UI- / UX-suunnittelu
- →Visuaalinen suunnittelu
- →Taustajärjestelmä
- →Frontend-kehitys
- →Järjestelmämigraatio
- →Skaalautuvuus
- →Ylläpidon suunnittelu
- →Dokumentaatio
- →Testaus